آشنایی با انواع شیشه سکوریت و کاربرد آنها

شیشه سکوریت نوعی شیشه مقاوم در برابر ضربه و فشار است که در معماری و طراحی داخلی کاربردهای زیادی دارد. انواع مختلفی از شیشه‌های سکوریت وجود دارد که با روش‌های متفاوتی برای کاربردهای گوناگون تولید می‌شوند. امروزه از شیشه‌های محافظ مانیتور و نمایشگر گوشی گرفته تا شیشه‌های نمای ساختمان‌ها و کابین‌ دوش شیشه‌ای، شیشه سکوریت کاربرد گسترده‌‌ای دارد و همه‌ جا حضور دارد.

در ادامه این مطلب از لاریس، انواع شیشه‌های سکوریت معرفی شده و اطلاعات مرتبط با قیمت، کاربردها، و در نهایت کاربرد آن در کابین شیشه‌ای حمام برسی می‌شود.

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت (Security) یا شیشه محافظ (Safety) به شیشه‌ای گفته می‌شود که در ساخت آن از راهکاری برای افزایش مقاومت آن استفاده شده باشد. شیشه‌های سکوریت با روش‌های مختلفی تولید می‌شوند. انواع مختلفی از آنها هم با توجه به جنس شیشه و ابعاد و ضخامت آنها در دسترس است. این شیشه‌ها معمولا بیشتر از پنج برابر نسبت به شیشه‌های معمولی مقاومت بیشتری دارند. آنها همچنین بر خلاف شیشه‌های معمولی که با شکستن به تکه‌های بزرگ و بُرنده خرد می‌شوند، در صورت شکستن به تکه‌های کم خطر تبدیل می‌شوند.

این ویژگی‌ها باعث شده در ساختمان‌ها و محل‌هایی که استفاده از شیشه‌های معمولی می‌تواند خطرآفرین باشد، از شیشه سکوریت استفاده شود. این شیشه‌ها تنوع رنگ و مدل بالایی دارند که باعث می‌شود در معماری و طراحی داخلی کاربرد گسترده و متنوعی داشته باشند. یکی از جذاب‌ترین کاربردهای شیشه سکوریت در تولید کابین شیشه‌ای دوش است که باعث می‌شود فضای داخلی به‌شکلی مدرن در بیاید.

انواع شیشه سکوریت

انواع شیشه‌های سکوریت با توجه به فرایند تولید و افزایش مقاومتی که در آنها به کار برده می‌شود از هم تفکیک می‌شوند. بر این اساس انواع شیشه سکوریت به دو نوع کلی تقسیم می‌شوند:

  • شیشه سکوریت حرارتی
  • شیشه سکوریت لمینت

کابین دوش لوکس

شیشه سکوریت حرارتی

برای افزایش مقاومت شیشه‌ها و تولید شیشه مقاوم به روش حرارتی، شیشه‌ وارد کوره‌هایی با حرارت بالای 700 درجه سانتی‌گراد یا 1200 درجه فارنهایت شده و پس از ذوب شدن، به سرعت خنک می‌شوند. این فرایند باعث می‌شود مقاومت شیشه سکوریت افزایش یابد. شیشه‌هایی که به این روش تولید می‌شوند در مقابل ضربه و فشار مقاوم هستند. آنها همچنین در صورت شکستن به تکه‌های بسیار ریزی خرد می‌شوند که لبه‌های تیزی ندارند و به‌این‌ترتیب برای افرادی که در محیط هستند خطرناک نیستند.

شیشه سکوریت حرارتی تا 5 برابر مقاومت بیشتری از شیشه‌های معمولی دارند که باعث می‌شود گزینه جذابی برای معماری و طراحی داخلی باشند. این شیشه‌های مقاوم کاربردهای بسیار زیادی در محیط‌های تجاری، اداری و مسکونی مختلف دارند که بعضی از مهم‌ترین آنها را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • ویترین و شیشه اصلی مغازه‌ها و واحدهای تجاری
  • نمای ساختمان‌ها
  • طراحی داخلی و پارتیشن‌های شیشه‌ای واحدهای مسکونی و اداری
  • کابین شیشه‌ای دوش فریم‌دار و بدون فریم

شیشه سکوریت حرارتی در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود و با توجه به رنگ، جنس و ابعاد آن قیمت‌های مختلفی دارد.

شیشه سکوریت لمینت

فرایند تولید این نوع از شیشه‌های مقاوم شبیه شیشه‌های حرارتی است اما در آنها از یک لایه لمینت یا پلی‌آکریلیک برای افزایش مقاومت هم استفاده می‌شود. این ترکیب بیشتر برای شیشه‌های دارای انحنا و خم کاربرد دارد و به دلیل قیمت بالایی که دارند، در مصارف ساختمانی و تجاری کمتر از آنها استفاده می‌شود.

انواع مختلفی از شیشه سکوریت لمینت وجود دارد که با اضافه شدن لایه‌های مقاوم شفاف به شیشه‌های حرارتی تولید می‌شوند. شیشه‌های جلو خودروها و وسایل نقلیه معمولا از جنس سکوریت لمینت هستند که در مقابل ضربه و فشار مقاومت بسیار زیادی دارند.

شیشه‌های مقاوم لمینت که با اضافه شدن مواد و لایه‌های مقاوم به شیشه‌های حرارتی ایجاد می‌شوند، طبیعتا از قیمت بالاتری نسبت به شیشه‌های حرارتی هم برخوردار هستند. این موضوع باعث می‌شود استفاده از آنها فقط در مواردی که ضروری باشد کاربرد داشته باشد.

انواع مقاوم‌تر این شیشه‌ها در برابر گلوله و ضربات بسیار سخت هم مقاوم هستند و از آنها برای طلافروشی‌ها، باجه بانک‌ها، و کاربردهای امنیتی و محافظتی دیگر استفاده می‌شود. آنها در هنگام شکستن یا سوراخ شدن حالتی شبیه تار عنکبوت پیدا می‌کنند که احتمالا در خودروهای تصادفی نمونه آن را مشاهده کرده باشید. تکه‌های خرد شده این شیشه‌های سکوریتی هم تیز و خطرناک نیستند.

اشتراک گذاری

کاربر گرامی اگر از محتوا موجود در این صفحه خوشتان آمده است می توانید توسط دکمه های زیر آن را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فیسبوک
توئیتر
لینکداین
واتساپ
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *